Friday, March 23, 2012

Maak kennis met Koalakombat, ons succesverhaal van maart!


We beschikken over zeer veel partners in heel Europa die profiteren van het partnerprogramma van YouTube en zeer succesvol zijn op YouTube.  We hebben sommige van deze partners gevraagd hun ervaringen op YouTube en met het partnerprogramma te delen en tips te geven over hoe andere partners het beste kunnen profiteren van het platform.  De uitgelichte partner van deze maand is Koalakombat. Lees verder voor het succesverhaal en praktische tips.



  
                                    
 
Inleiding:
Vertel ons iets meer over jezelf. Wat is je naam en wat is de naam van je kanaal? Waar kom je vandaan en waar bevinden je fans zich?

Mijn naam is Ralph Ruthe en mijn kanaal op YouTube heet 'koalakombat'. Toen ik in 2006 begon, was ik bezig een Flash-game met dezelfde naam te ontwikkelen, en ik besloot in een opwelling mijn kanaal dezelfde naam te geven. Als ik terugkijk was dat misschien niet zo'n goed idee, maar het is ook geen ramp. Ik woon en werk in het Duitse Bielefeld.

Geschiedenis:
Vertel ons hoe dit alles is begonnen. Op wat voor manier en op welk moment ben je gestart met het maken van video's? Wanneer heb je besloten actief op YouTube te zijn en een partner te worden? Wat was je allereerste video op YouTube?
 

Halverwege 2005 had ik al enkele jaren succes met strips die werden gepubliceerd als boeken en publicaties in diverse tijdschriften. Verschillende pogingen om mijn personages en inhoud in samenwerking met professionele animatiestudio's en productiebedrijven om te zetten naar video mislukten, omdat ik niet volledig tevreden was met het resultaat. Professionele producers begrepen mijn gevoel voor humor niet en produceerden daarom met name voor een kinderpubliek. Mijn doelgroep bestaat juist eerder uit tieners, zonder maximale leeftijd. Ik richt me daarnaast meer op inhoud dan op kunst. Mijn eerste video uit 2006 was dan ook een muziekvideo zonder animatie en met zelfontworpen poppen. Toen ik Falk Hühne leerde kennen, die al animaties produceerde, zag ik de kans samen korte clips te produceren met een klein budget, zodat ik gevestigde spelers kon laten zien wat mijn ambities en vaardigheden waren.

Kanaal:
Geef een uitleg over je kanaal. Wat is het verhaal achter je kanaal? Hoe ben je tot het concept van je kanaal gekomen? Deel een afspeellijst met je drie favoriete video's.
 


Het doel van mijn kanaal is humor. Of mijn video's nu animatie, mensen of poppen bevatten: het gaat erom dat de humor 100 procent mijn humor is. Muziek speelt een belangrijke rol in mijn clips. Ik schrijf en componeer alles zelf. Mijn top drie is : "Du bist wie Sand", "Biber und Baum 2", "FLOSSEN - die Falltür".

 

YouTube-partnerschap:
Geef informatie over je ervaring als YouTube-partner. Welke positieve invloed heeft je status als YouTube-partner gehad op je bedrijf en sociale leven? Ben je voor verrassingen komen te staan? Wat zijn je toekomstplannen voor je kanaal en YouTube-partnerschap?
 

Het belangrijkste voordeel van het YouTube-partnerschap is voor mij dat ik video's kan ontwikkelen zonder mijn ideeën wat betreft inhoud en tijd te moeten beperken, en dat ik de mogelijkheid heb mijn productiekosten terug te verdienen (en soms zelfs een beetje winst te maken). Ik had dit niveau echt niet verwacht.
Mijn personages en cartoons waren al bekend vóór mijn YouTube-partnerschap, maar alleen via YouTube kon ik mezelf ook als musicus en filmproducent presenteren aan mijn publiek, omdat ik video's kon produceren zonder beperkt of gebonden te zijn in mijn creativiteit. Ik ben erg tevreden met de situatie en hoop dat alles op deze voet verdergaat.

Succes: 

Hoe definieer je succes? Hoe ben je op YouTube succesvol geworden? Wat waren je doelen voor je kanaal en hoe heb je deze bereikt? Wat zou je nieuwe YouTube-partners aanraden om succesvol te worden op YouTube?
 

Voor mij is succes de kans te doen wat ik het liefst doe en wat ik goed kan, zodat ik erkenning krijg van mensen en ik ervan kan leven. Ik denk dat dat het recept voor succes is: doen wat je echt leuk vindt om te doen. Dat geldt niet alleen voor YouTube, maar ook in het algemeen.

Creatieve inspiratie:
Vertel ons wat jou inspireert. Beschik je over een specifieke creatieve voorkeur? Zijn er bepaalde andere YouTube-kanalen die je bekijkt of videomakers die je bewondert?
 

Alles kan inspiratie opleveren: boodschappen doen in de supermarkt, een film, een opgevangen gesprek in de metro, en natuurlijk ook andere YouTubers. Zo ben ik bijvoorbeeld fan van de clips van Mr. Weebl.

Belangrijkste leerpunten:
Is er iets wat je aan de YouTube-community wilt vertellen over jezelf, je kanaal of je status als YouTube-partner?



Ik probeer mezelf af en toe te verrassen.  

Koalakombat, YouTube Partner, heeft onlangs  “ Dick Figures: Kung Fu Winners bekeken.

Monday, March 12, 2012

Wijzigingen in gerelateerde en aanbevolen video’s

Herinner je je nog welke twintig tv-programma's je voorbij hebt zien komen toen je de laatste keer zat te zappen of herinner je je alleen dat ene programma dat je helemaal hebt bekeken? Zou je een van de twintig die je voorbij hebt zien komen, aanbevelen aan vrienden of alleen dat ene programma dat je daadwerkelijk hebt bekeken? Om een betere gebruikservaring te realiseren gaan wij onze gerelateerde en aanbevolen video’s updaten.

De  gerelateerde en aanbevolen video’s  aan de rechterkant van de speler en op de homepage, gaven ons de afgelopen jaren de beste indicatie van wat mensen wilden kijken. We hebben regelmatig aanpassingen in het systeem gemaakt, zodat de gekozen video’s evolueerde met de rest van onze website.

Dit systeem is momenteel gebaseerd op het aantal klikken dat een video krijgt. Dat is hetzelfde als het aanbevelen van een TV programma op basis van het aantal mensen dat zapt naar een bepaald TV kanaal. Klikken echter zijn niet altijd een goede indicatie om te bepalen of men geinteresseerd is in een video.Thumbnails geven niet altijd een goede weergave van de video of de titel van de video hoeft niet altijd een niet goede omschrijving van de video te zijn.

We hebben geëxperimenteerd met de manier waarop we gerelateerde en aanbevolen video’s weergeven. De nadruk lag daarbij op de betrokkenheid van de kijkers bij de video, zodat je sneller je favoriete video’s kan zien. We hebben ontdekt dat  de kijkduur de beste indicator van de betrokkenheid van kijkers bij een video is.
Daarom zullen we vanaf deze week ons nadrukkelijker richten op hoe lang video’s worden bekeken met betrekking tot de selectie van gerelateerde en aanbevolen video’s. We zullen klikken nog steeds meenemen in de selectie, maar de video betrokkenheid zal een belangrijker selectie criterium worden.

Als je video’s maakt waarbij kijkers erg betrokken zijn, dan zal je video dus vaker worden vertoond bij de gerelateerde en aanbevolen video’s. Video’s met een lage betrokkenheid zullen minder vaak worden vertoond. Hoe kan je inspelen op deze veranderingen? Door video’s te maken waarbij kijkers erg betrokken zijn. Het maakt niet uit of je video’s een minuut of een uur duren.  Het gaat erom dat kijkers niet wegklikken en naar je video’s blijven kijken.

Om je te helpen bij deze wijziging, raden we je aan om het Analytics Audience Retention Rapport, de lijst met best practices en antwoorden op de meest gestelde vragen varierend van de inhoud van je video’s tot het programmeren van je kanaal te gebruiken. We zullen meer informatie met jullie delen via ons blog aangezien deze wijziging deze week gaat plaats vinden.

Het YouTube Team